Sjekk innstillingene i nettbanken og i Vipps

 

I avsnittet Fakturautsendelse kan du lese om hvoran overgangen fra papirutsendelser til digitale kanaler. Der kan du også lese om hvilke kanaler vi nå sender fakturaene i, og i hvilken rekkefølge vi bruker disse kanalene for å nå deg.

Vi har fått henvendelser fra innbyggere som har latt seg forvirre av at fakturaen har dukket opp både i Vipps og i nettbanken - eller kanskje bare i Vipps.

Dette har med dine personlige innstillinger i Vipps og i nettbanken å gjøre.

Fakturautsendelse - hvordan sender kommunen dette ut

I disse dager blir de kommunale avgiftene sendt ut, og mange er vant til at disse kommer på papir i postkassen. Men nå er det de digitale løsningene som gjelder.

Vi jobber med å redusere antall papirutsendelser, og har gått over til å distribuere fakturaer via Evrys Multikanal. Dette kan medføre at kunder opplever å få faktura tilsendt i nye kanaler, så sjekk dine digitale kanaler.

 

Prioritert rekkefølge:

  1. Avtalegiro
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. Papir

Avtalegiro og eFaktura administreres direkte i bank/nettbank. Her kan avtaler opprettes og slettes etter behov. Bankene har også innført «ja takk til alt» som innebærer at du mottar alle fakturaer som eFaktura.

Om du ikke har avtalegiro/eFaktura, vil neste mulighet være Vipps. Også Vipps har standard «vis eFaktura» og «Alltid Vipps» i appen, som begge gjør at du får fakturavisning der.

Dersom du ikke har Vipps(m/fakturavisning), vi neste mulighet være den digitale postkassen Digipost. Har du opprettet Digipost, vil fakturaen bli dit som PDF.

Om vi ikke finner deg i noen av disse digitale løsningene, vil fakturaen bli sendt ut på papir.

 

 

 

 

 

Vipps

Klikker du på Profil i Vipps, og deretter på Regninger og eFaktura, får du opp innstillingene dine for appen. Der kan du bestemme om du vil at fakturaene dine skal vises i Vipps eller ikke.

Du kan også krysse av på Alltid Vipps eFaktura, og du får da automatisk opp alle regninger som eFaktura i Vipps, så lenge tilbyderen tilbyr det.

Er du redd for å måtte betale regningene dine to ganger? Selv om regningen din vises både i nettbanken og i Vipps passer Vipps på at regningen bare betales en gang.

Nettbanken

I nettbanken tilbys det en lignende løsning som heter Ja takk til alle (ulike navn kan forekomme i forskjellige banker). Som med Alltid Vipps eFaktura krysser du av for Ja takk til alle om du ønsker å automatisk motta fakturaene dine som eFakturaer fra de som tilbyr det.

Ja takk til alle kan du avslutte i nettbanken selv. Det gjelder også enkeltavtaler som du ikke ønsker at skal inngå i ordningen.

Viktig: Har du krysset av for Ja takk til alle og betaler en regning for noen andre (som for eksempel et familiemedlem), kan du risikere å få også den neste fakturaen deres, fra den samme tilbyderen, i din nettbank. Så pass på å avslutte akkurat den avtalen hvis dette ikke er noe du ønsker!