Firkanten viser Heiaveien
Firkanten viser hvor du finner Heiaveien.

Heiaveien

Heiaveien er en gammel ferdselsåre som ble brukt flittig før veien over Ravneheia ble bygget.  Det er ikke sikkert tidfestet når den ble opparbeidet, men den er svært gammel. Veien er flott laget i svinger og har tidstypisk steinsetting og stabbesteiner. Gamle trær og mosegrodde steiner gir nesten en trolsk stemning. På grunn av svingene kalles veien også "Svingveien." Parkering ved bua 50 meter før veien starter.

Oppstigningen er bratt og er derfor en populær del av treningen for de som driver med motbakketrening i kommunen. Men turen passer for alle og det finnes mange fine utsiktspunkter og hvileplasser oppover. Ved gården Heia flater veien litt ut og åpner for gressletter og spennende trær for barn å boltre seg i.

På toppen ligger Nørskår som en begynnelse på ”høyfjellsområdet” Ravneheia. Nørskår var et knutepunkt for et stort antall stier som gikk på kryss og tvers over hele området.  Mange av disse er blitt merket, og gir mulighet til fantastiske turopplevelser.

Fra Nørskår går en gammel vei inn til Rydlandstjønn oog hele området byr på et nett av stier. Herfra kan man nå St.Olavsvarden og få en fantastisk utsikt, eller gå tilbake over Midtvann og følge den gamle hovedveien via Utsikten og ned til turstart. Det er også mulig å komme ned til Listeid eller gå Fossekleiva til Straumen (Sutteviga).

En gammel historie kaller Heiaveien for ”Frierstien”. Dette var fordi det bodde en utrolig vakker jente på heia. Hun hadde mange friere, og veien ble flittig brukt. Men den stakkars jenta forble ugift, for alle frierne ga til slutt opp. De orket ikke å beile den bratte, strevsomme veien.

Fossekleiva

Parker ved Straumen bro og gå 100 meter innover veien. Ta stien til høyre mellom hytta og fossen. Stien går oppover kleiva langs fossen. På toppen er det flott utsikt.

Gå ned samme vei, eller fortsett videre til gården "Rødland på heia" og videre til Nørskår og ta hele rundturen ned Heiaveien hvis du ønsker en lengre tur. Du kan gå på kjøreveien tilbake til parkeringsplassen (ca. 2 km), først på asfalt og så på gammel grusvei langs sjøen.

Knyggen oppstigning
Siste oppstigning til Knyggen.

Knyggen (inkl. Solbjørg og Heigrelunden hvis du vil)

Knyggen er en av toppene når du ser fra byen mot nordøst inn Lyngdalsfjorden. For å komme dit må du kjøre til Ravneheia . Når du har kjørt på flaten og veien begynner å gå bratt nedover, er det en liten parkeringsplass til venstre. Stien går litt ovenfor parkeringen.

Du følger den gamle veien opp og innover. Du kommer til en liten gård. Her kan du fortsette:
- på venstre side etter at du har passert gården for å komme ut til toppen "Solbjørg" med fin utsikt.
- på høyre side etter gården for å komme til et skilt med "Knyggen" og følger sti opp dit. SIste del av denne stien er bratt.

Såklart kan du gå til begge to. Du kan også ta en ekstra rundtur om Heigrelunden og komme andre vei inn mot gården på Solbjørg (Lihagen).Da tar du til venstre på veien når du er ferdig med oppstigning fra parkeringen. FIn tur det også. Les mer på ut.no.

Havik Spind tur med avmerket gml hulvei automatisk fredet av Riksantikvaren
Vei merket brunt med fredet del i blått.

Havik - Spindsodden

Den gamle ferdselsåren fra byen og til Havik i Spind er en fin tur å få med seg. Det går an å starte turen både fra Spindsodden under Nordsundbroa og fra Havik. Det er en tur-retur-tur, eller du kan parkere en bil i hver ende.

Det meste av turen går på fin gammel grus- og gressvei. Den delen av stien som er merket med blått, er en hulvei/sti som er vernet av Riksantikvaren. Den starter i bunnen av bakken hvis du kommer fra byen, eller ca 100 meter inn fra hovedveien, rett før andre hus på høyre side.

Når du kommer på toppen av veien, kan du ta en bratt sti opp til toppen "Ørnesede" Dette er en topp som har en heller det er fint å ta en rast på, mens du nyter utsikt i alle retninger.

Det er rester av tyskerstillinger fra 2. verdenskrig i hele området.