Rederi: Mosvolds Rederi, Farsund.
Type skip: Kjøleskip.
Norsk flagg.
Hjemmehavn: Farsund.
Kallesignal: LKIB.
Byggeår: 1939 (levert i oktober).
Verft: Burmeister & Wain, København, byggenummer: 661.
Bruttotonnasje: 3.022.
Dødvekt: 2.650 tonn.
Maskin: Burmeister & Wain, 3700 BHK.
Fart: 15 knop.
Lengde: 324.3 fot.
Bredde: 45.8 fot.
Dypgående: 26.1 fot.
Opphugget: mai 1973 (etter 33 ½ år på havet)
Under andre verdenskrig
Helt i begynnelsen av krigen var Johan Stave kaptein på Mosdale. Under hans kommando - i februar 1940, reddet skipet 12 mann fra det britiske skipet Sea Rambler som var i ferd med å synke. Haugesundsskipet Kaia Knudsen reddet den øvrige besetningen i snøstormen i Nord-Atlanteren.
Sverre Nilsen (Arendal) var maskinsjef ombord under hele krigen.
Bare 29 år gammel ble Gerner Sunde fra Farsund forfremmet fra førstestyrmann til kaptein ombord (desember 1940). Han var trolig den yngste kapteinen i handelsflåten. Kaptein Stave ble forflyttet til Nortraships kontor i New York.
9. april 1940 var skipet på vei til Colombia for å laste bananer, men ble umiddelbart omdirigert og overtatt av Nortraship. Norwegian Shipping and Trade Mission (Nortraship) var en organisasjon som under andre verdenskrig administrerte den store norske handelsflåten utenfor tyskkontrollerte områder. Nortraship ble dannet i april 1940 etter at den norske regjeringen hadde rekvirert hele den norske handelsflåten som befant seg utenfor tyskkontrollert område. Nortraships flåte besto av om lag 1 000 skip, og var verdens største rederi.
20. februar 1941 reddet Mosdales besetning 11 av besetningen fra det britiske skipet Black Osprey utenfor Island. De var svært forkomne og nedkjølte etter 53 timer i en livbåt i dårlig vær i arktiske farvann. De øvrige 26 fra skipet omkom.
Fredag 13. juni 1941 fikk den nyutdannede canadiske telegrafisten Fern Blodgett beskjed om å reise til Montreal for å mønstre på det norske skipet Mosdale påfølgende dag. Det var aldeles ikke uproblematisk fordi kvinnelige offiserer ombord i skip var ikke tillatt i Storbritannia og i Canada. Etter mye frem og tilbake ga Admiralitetet i Royal Navy til slutt en midlertidig tillatelse. Skipet som var fullastet med kjøtt til Storbritannia, kunne endelig seile. Hun var nå den første seilende telegrafisten i den vestlige verden. Mange skulle følge hennes eksempel.
Etter en tid oppsto det en romanse mellom kapteinen og telegrafisten. De forlovet seg i julen 1941og giftet seg i i hui og hast i St. John (N.B.) i Canada sommeren etter. Endelig kunne hun flytte inn i kapteinslugaren og også ta i bruk sitt nye etternavn.
Mosdale var det skipet som krysset Atlanterhavet flest ganger under krigen - 96 ganger. Skipet seilte hovedsakelig ruten fra Canada til Liverpool med kjøtt og viktige passasjerer. Ganske ofte fikk skipet tillatelse til å seile alene - ikke i konvoi. Dette var begrunnet av at hun kunne holde høyere fart (ca. 15 knop) enn konvoiene. Skipet fikk etterhvert kallenavnet «Lykkelige Mosdale» fordi hun unngikk torpederinger, fly og miner. I 1954 ble det utgikk en bok med dette navnet som tittel.
Den dagen Hitler begikk selvmord satt kaptein Gerner Sunde seg ned for å regne litt. Han kom frem til at skipet hadde over 1000 seilingsdøgn i løpet av krigen - og hadde seilt om lag 300.000 nautiske mil. Ca. 120.000 tonn med kjøtt og bacon var fraktet til soldater og sivile i Storbritannia.
Fern Blodgett Sunde mottok Krigsmedaljen av H.M. kong Haakon 15. juli i 1943 i Cardiff. Hun var den første kvinne som fikk utmerkelsen. Senere fikk hun også Haakon VIIs Frihetsmedalje. I 1988 mottok hun hedersutmerkelsen Kaperprisen av Farsund og Lista Handelsstand. Prisen ble fram til 2000 gitt til krigsseilere med tilknytning til Farsund kommune.
Gerner Sunde St. Olavsmedaljen med Ekegren, Krigsmedaljen og Haakon VIIs Frihetsmedalje.
Etter krigen
Mosdale ble solgt i 1954 til Blue Star Line. Hun skiftet navn til Albion Star. Hun ble solgt igjen samme år til Lampart & Holt Line Ltd., Liverpool og fikk navnet Balzac. I 1959 skiftet navnet til Caroll.
I 1960 kjøpte Blue Star Lines i London, skipet tilbake . Navnet ble da Norman Star. Senere samme år kjøpte Booth Steamship Co., Liverpool, skipet og ga henne navnet Basil. Solgt igjen I mai 1964 til Eleni D. Kyriakos & Dimitri Kyriakos, Pireus, nytt navn: Eleni K. Solgt i 1966 til Helen Shipping Corp. Panama Ltd., Pireus, nytt navn: Eleni Kyriakos. Nytt navn i 1969: Olga. Solgt i 1970 til Kreta Shipping Co. S.A., Pireus, og fikk navnet Georgios Markakis. Solgt i 1973 til Amarinthis Shipping Co. Ltd., Famagusta, fikk navnet Nikos S. 4. mai 1973 ankom hun Bilbao (Hierros Ardes) for opphugging.
Kilder: «Lykkelige Mosdale», Eilif O. Hauge, 1954, ”Farsunds Sjøfarts Historie”, Birger Dannevig, 1967 og Krigsseilerregisteret (nettbasert).