Ventyr-konsortiet er utbygger av Sørlige Nordsjø II (SNII), Norges første storskala havvindprosjekt. Når prosjektet er i drift, vil det produsere nok fornybar energi til å forsyne en halv million norske husstander med strøm årlig.
Strøm fra havvindparken skal transporteres over 200 kilometer via en sjøkabel til fastlandet, hvor den skal forsyne norske forbrukere og industrien.
Fra ilandføringspunktet vil strømmen gå videre til en transformatorstasjon i Kvinesdal, der den kobles til det norske sentralnettet. Regjeringen besluttet å knytte SNII-prosjektet til Kvinesdal etter en helhetlig vurdering.
Den 29. mai 2024 sendte Ventyr en formell melding – en såkalt notifikasjon – til myndighetene, representert ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), om planer for SNII-prosjektet til havs og på land. Her ble det presentert ni alternative ilandføringspunkter og kabeltraseer til transformatorstasjonen i Kvinesdal. De opprinnelige rutene (alternativ A-I) er vist i kartet nedenfor.
Den 15. oktober 2024 fastsatte NVE utredningsprogrammet for vindanlegget til havs og nettilknytningsanlegget på land (se lenke: Brev). I sin veiledning ba NVE Ventyr om å utrede alle de alternativene kabeltraseene fra meldingsdokumentet, med unntak av alternativ A og C. I tillegg ba NVE Ventyr vurdere to tilleggsalternativer, «D – Sigersvoll» og Hausvik Industriområde. Om den videre behandlingen skrev NVE følgende:
«Dersom noen av alternativene som skal undersøkes vurderes å ha så store tekniske, økonomiske, operasjonelle, miljømessige eller andre ulemper at de ikke er realistiske, kan disse bli tatt ut av det videre utredningsarbeidet. I slike tilfeller må det presenteres en begrunnelse for dette.»
Med utgangspunkt i disse kriteriene har Ventyr gjennomført en utvidet mulighetsstudie og vurdert konsekvensene av hver enkelt trase – fra ilandføringspunkter og til transformatorstasjonen i Kvinesdal.. Basert på den utvidede mulighetsstudien har Ventyr konkludert med at alternativene A, B og C innebærer betydelige utfordringer knyttet til ilandføring, plassering av transformatorstasjonen og kabelinstallasjon i trange fjorder, hvor store installasjonsfartøy ikke kan manøvrere trygt.
Alternativene D-Sigersvoll, I og Hausvik industriområde ligger i krevende terreng som også her gjør kabelinstallasjon praktisk utfordrende. I tillegg krever disse traseene flere fjordkryssinger med luftlinjer, og det mangler egnede områder for plassering av viktig infrastruktur som transformatorstasjonen.
Alternativ G representerer utfordringer til havs på grunn av konflikt med eksisterende sjøkabler og grunne områder som vanskeliggjør installasjon. På land er arealtilgangen begrenset av nærliggende bebyggelse og hensyn til kulturminner.
Ventyr prioriterer derfor alternativene D,E og F for grundigere undersøkelser.
Mer utfyllende informasjon om de ulike alternativene og den utvidede mulighetsstudien vil bli tilgjengelig på SNII-prosjektets nettsider.
Siden den opprinnelige meldingen ble publisert, har traseene D, E og F blitt justert basert på bakgrunn av ny informasjon om terreng, bebyggelse og andre lokale forhold. Endringene omfatter blant annet mindre tilpasninger i plasseringen av ilandføringspunkter, transformatorstasjonen og luftlinjer, med mål om å bedre gjennomførbarheten og redusere negative konsekvenser for miljø og lokalsamfunn.
Ventyr skal nå gjennomføre grundigere tekniske, miljømessige og samfunnsmessige undersøkelser av de tre prioriterte traseene. Etter hvert som det hentes inn mer informasjon, kan den endelige traseen bli en justert versjon av dagens alternativer.
I dette arbeidet er det viktig med innspill fra grunneiere og andre berørte parter, som oppfordres til å sende tilbakemeldinger og spørsmål til ku.ventyr@parkwind.eu.