Etisk standard

Etikk handler om at vi skal kunne stå for de valgene vi tar, enten det er som ansatt eller i rollen som folkevalgt. Som forvaltere av innbyggernes fellesmidler stilles det spesielt høye krav til etiske holdninger og korrekt fremferd. Det er derfor behov for etiske regler som en rettesnor for håndtering av etiske problemstillinger. Farsund kommune legger vekt på redelighet, ærlighet og åpenhet i all sin virksomhet. Ansatte og folkevalgte skal opptre på en respektfull måte både på arbeidsplassen, i folkevalgte organer og utad i kommunikasjon med innbyggerne.

Hver enkelt arbeidstaker eller folkevalgte har et ansvar for at disse prinsippene etterleves. Reglene har til formål å sikre en god praksis og felles standarder. Ledere skal bygge en organisasjonskultur basert på kommunens verdier og etiske regler. Ledere på alle nivå skal sikre at de ansatte er kjent med kommunens etiske regler og jevnlig ta opp etiske problemstillinger og dilemmaer på personalmøter etc.

FELLESSKAPETS BESTE

▪ Vi arbeider aktivt for fellesskapets beste og for at vedtatte mål blir nådd.
▪ Vi er bevisste på at våre handlinger og holdninger påvirker kommunens omdømme.
▪ Vi tar aktivt avstand fra, og bekjemper, enhver uetisk handling.
▪ Vi arbeider for fellesskapets beste og sørger for at kommunens økonomiske verdier, herunder eiendeler som kjøretøy og annet utstyr, brukes og forvaltes på en forsvarlig måte.
▪ Vi tar hensyn til miljøet og bidrar til reduksjon av energibruk og klimautslipp.

PROFESJONALITET

▪ Vi opptrer redelig og viser respekt for alle mennesker.
▪ Vi bruker fagkunnskap og skjønn i vårt arbeid og behandler alle likeverdig.
▪ Vi sørger for at fortrolige opplysninger ikke kommer på avveie, og misbruker ikke vår tilgang til informasjon.
▪ Vi er lojale i oppfølgingen av administrative og politiske avgjørelser.
▪ Vi følger norsk lov, interne regler og god forvaltningsskikk.

INTERESSEKONFLIKTER OG HABILITET

▪ Vi informerer om private forhold og interesser som kan påvirke beslutninger eller utførelse av oppgaver for kommunen.
▪ Vi sørger for at egen habilitet blir vurdert, før vi saksbehandler eller treffer avgjørelser.
▪ Vi er tydelige i vår kommunikasjon overfor innbyggere om når vi opptrer på vegne av kommunen og når vi opptrer som privatpersoner.
▪ Ansatte tar ikke, uten tillatelse fra ansvarlig leder, annet arbeid eller etablerer egen virksomhet som vil være av et slikt omfang at det kan gå ut over vår arbeidsytelse i kommunen eller kan resultere i en sak innen eget arbeidsområde. 

ÅPENHET, INNSYN OG DIALOG

▪ Vi lytter til innbyggernes innspill gjennom dialog og brukermedvirkning.
▪ Vi informerer og kommuniserer med klart språk slik at folk flest forstår.
▪ Vi informerer på en korrekt, fullstendig og pålitelig måte.
▪ Vi sikrer offentlighetens krav på innsyn og opptrer profesjonelt i kontakt med media.
▪ Vi opptrer ikke som representanter for kommunen når vi deltar i samfunnsdebatten som privatpersoner.

GAVER OG REPRESENTASJON

▪ Vi mottar ikke gaver, arv eller personlige fordeler i vårt arbeid. Gaver av ubetydelig verdi, eksempelvis blomster, reklamemateriell mv, kan vi motta dersom det er avklart med leder.
▪ Vi holder en profesjonell distanse til våre samarbeidspartnere, slik at samarbeidet ikke utvikles til å være egnet for å påvirke handlinger, saksforberedelse eller liknende.
▪ Vi (kommunen) dekker egne utgifter til møter, kjøp, forhandlinger etc. og deltar ikke på gratisreiser uten samtykke fra kommunedirektør eller kommunalsjef (ordfører for folkevalgte).

INNKJØP

▪ Vi følger regelverket om offentlige anskaffelser og opptrer profesjonelt i rollen som bindeledd mellom leverandører og kommunen.
▪ Vi kjøper varer og tjenester via kommunens rammeavtaler og kontrakter.
▪ Vi kjøper ikke varer eller tjenester fra kommunens ansatte, venner eller slektninger.
▪ Vi mottar ikke private særfordeler ved kjøp av varer og tjenester fra kommunens leverandører.

ARBEIDSMILJØ

▪ Vi tar alle et ansvar for å fremme et godt og inkluderende arbeidsmiljø.
▪ Vi skaper helsefremmende arbeidsplasser ved å bidra til arbeidsglede og jobbengasjement.
▪ Vi tar aktivt avstand fra diskriminering, mobbing, trakassering og annen utilbørlig atferd.
▪ Vi har, som alle andre, ytringsfrihet og kan delta i den offentlige debatten, så lenge vi uttaler oss på egne vegne (som privatpersoner).
▪ Vi respekterer at kommunens ledelse uttaler seg på kommunens vegne.
▪ Vi har rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold.
▪ Vi ser til at kritikkverdige forhold blir rettet opp.
▪ Det er trygt å varsle om kritikkverdige forhold og sikrer at varsler ikke utsettes for gjengjeldelse.

SOSIALE MEDIER

▪ Vi er oppmerksomme på at grensen mellom når man er privatperson eller ansatt i sosiale medier noen ganger kan være vanskelig for andre å se.
▪ Vi er bevisste på at kommunens omdømme også avhenger av at andre forstår hvilken rolle vi har og er derfor tydelige på egen rolle, når vi uttaler oss i sosiale medier.
▪ Vi vet at det vi publiserer på sosiale medier i dag blir tilgjengelig for mange og vil være tilgjengelig i lang tid fremover, og bruker derfor sunn fornuft.
▪ Vi reflekterer rundt hvor vidt det er naturlig å være venn eller ha kontakt med elever, brukere, pasienter, foreldre, pårørende, leverandører mv. i sosiale medier.
▪ Vi respekterer åndsverkloven og verner om opphavsretten og publiserer derfor aldri noe vi selv ikke eier eller ikke har tillatelse til å publisere.
▪ Vi kommenterer eller publiserer aldri informasjon vi har tilegnet oss som ansatt i Farsund kommune som privatperson dersom dette er taushetsbelagt, unntatt offentlighet eller del av en pågående saksbehandling.